27 syys 2019

Cannes 2019: TOP 5 casea

Kesäinen Cannes on kaukana takana, mutta vuoden 2019 kilpailussa oli muutamia niin herkullisia caseja, että haluan jakaa ne kanssanne. Näiden oppien avulla syksyn alku energisoituu!
 

KULUTTAJAKÄYTTÄYTYMISEN MUUTOS INSPIROI LUOMAAN UUTTA 

Kuluttajien muuttunut mediakäyttäytyminen on aihe, joka mainitaan varmaan jokaisessa markkinointipresentaatiossa. Tuleekin miettineeksi, voiko käyttäytymisen muutos, joka yleisen näkemyksen mukaan heikentää perinteisiä tapoja toimia, itseasiassa luoda jotain ihan uutta? Voi.
New Yorkin kirjastolaitos huomasi suuren haasteen: lukemisen ja lukemisen tason heikentymisen. Tähän apua tarjosi sosiaalisen median alusta Instagram, ja näin syntyivät Insta-novellit:


 

WENDY’S: OLE OSA SISÄLTÖÄ RELEVANTISTI 

Uudet alustat & uudet kontekstit – muuttunut mediakäyttö johtaa meidät vääjäämättä uudenlaisiin alustoihin. Miksi yritämme kuitenkin näillä alustoilla toimia perinteisesti ja jättää kontekstin huomioimatta? Hampurilaisketju Wendy’sin Cannes-case on tästä mahtava esimerkki: hittipeli Fortniten sponsoroinnit maksavat maltaita, mutta eikö sisällön sponsorointi ole jo eilispäivänjuttu?

Brändin pitää olla osa sisältöä relevantisti ja sen Wendy’s saa aikaan:


 

RENAULT: RAKENNA BRÄNDIÄ TEKEMÄLLÄ HYVÄÄ 

Miten luomme mainospanostuksilla suurempia merkityksiä, on asia, joka on jokaisen markkinointipäättäjän pöydällä. Kuten hittipeli Fortniten sponsoroinnissa, meidän pitäisi kysyä itseltämme mitä oikeasti hyödyttää laittaa suuria summia rahaa kiinni siihen, että voimme vain toitottaa yrityksemme nimeä. Voisimmeko samalla rahalla luoda suuremman arvon suuremmalle yhteisöille, samaan aikaan rakentaa brändiä, luoda vahvoja emotionaalisia siteitä ja toimia hyvinkin taktisesti.

Renault onnistui tässä casessa, joka minulle oli yksi vuoden parhaista kaikilla tasoilla:


 

TIDE: HÄMÄRRÄ MAINONNAN RAJOJA 

Hämärretään mainonnan rajoja – ja sitten ylitetään ne. Mainonnan ja esimerkiksi TV-lähetyksen rajoja hämärtäviä caseja nähtiin Cannesissa useampiakin. Yksi parhaimmista on jälleen kerran Tide, joka vie tutun konseptinsa taas uudelle tasolle:


 

GLADE: PAKKAUSMATERIAALI MEDIAKSI 

Luodaan uusia ”medioita” ja mahdollisuuksia kommunikoida kuluttajien kanssa. Gladella esimerkiksi oli ongelma miten esitellä tuoksujaan, kun ostaminen siirtyy yhä enenevässä määrin verkkoon. Vastaus heille oli melkein nenän edessä, jossain niin tavallisessa asiassa kuin pakkausmateriaalissa uudelleen ajateltuna ja yhdistettynä ostoon:




Olemme Vizeumissa käyneet läpi ja jakaneet aihealueisiin yli 40 erilaista casea tämän vuoden kilpailusta. Jos sinua kiinnostaa kuulla koko inspiroiva esitys, ole yhteydessä joko minuun tai asiakasvastaasi, niin sovitaan hyvä hetki.

Inspiroivaa syksyä!
Ystävällisin terveisin,
Teemu Suutari
Strategiajohtaja, Vizeum

PS. Lisää ajatuksia ja Cannesin parhaita paloja voit lukea emoyhtiömme Dentsu Aegis Networkin blogista: Cannes 2019: Brändinrakennus kriisissä